نوشته شده توسط : احسان

وسایل شهربازی

شهربازی پارکی است دارای وسایل سرگرمی و تفریحی و همچنین سواری، برای سرگرم کردن گروه بزرگی از مردم به ویژه کودکان و نوجوانان که نسبت به پارک‌ های ساده و یا زمین‌ های بازی داخل شهری، امکانات سرگرم کننده بیشتری دارند که البته دو نوع هستند، شهر بازی سرپوشیده و سرباز که در شهر بازی های سرپوشیده دستگاه های الکترونیکی و رایانه ای هم وجود دارد.

در مجموع شهربازی ها صنعتی خاص برای خود دارند، از طراحی و ساخت دستگاه های مختلف بازی تا تبلیغات و بازاریابی به نحوی که وسایل بازی باید به نحوی ساخته و پرداخته شوند که مردم تمایل به استفاده از آنها داشته باشند و بتوانند هیجانات خود را در آنجا تخلیه کنند.

بازی کردن در دوران کودکی یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که یک کودک می تواند انجام دهد و این کار برای او شادی آور و شیرین است. یکی از مکان هایی که کودکان آن را بسیار دوست دارند شهربازی است.

بازی در شهربازی و آمیختگی آن با زندگی کودکان وبزرگسالان به میزانی آشکارتاثیردرروحیه کودکان و بزرگسالان دارد که فراموش نمی شود. بازی تاثیر به سزای درشادی روحیه اعضای خانواده دارد و خستگی های ناشی از فعالیت و کار روزانه را از بین می برد.

بازی تجربه اصلی کودک برای ادراک جهان پیرامون است و جایگاه وی در جهان را مشخص می کند یکی از دلایل مهم احداث شهربازی هاهمین مسئله می باشد..«بازی زندگی کودک است و وسیله ای است که با استفاده از آن جهانی را که در آن زندگی می کند می شناسد». به تدریج که کودک رشد و نمو می یابد در ارتباط با خود و جهان مادی و اجتماع پیرامونش اقدام به معنا سازی می کند و از طریق ابزار «بازی کردن»، خود را کشف می کند. (اسباب بازی کودک و نوزاد)

بازی در شهربازی ها اهمیتی حیاتی دارد، با استفاده از آن است که افراد یاد می گیرند (در ارتباط با انواع قوانین تجربی: فیزیک، ریاضی و… همچون جاذبه زمین، نیروی عمل و عکس العمل، حجم و… ؛ علوم انسانی: ارزش ها و آداب و رسوم جامعه، اخلاقیات، روانشناسی همچون فرآیند خرید کردن از یک میوه فروشی، رعایت نوبت و احترام به دیگری، همدلی، شناخت دیگران و…) و فرصت های مناسب را خلق می کنند، (امیال و آرزوهای خود را بازی می کنند همچون داشتن یک خواهر، خلبانی یک هلیکوپتر و…) به خود احترام می گذارند و برای خود ارزش قایل می شوند (هنگامی که در فعالیتی مدام شکست می خورند و بالاخره موفق به انجام آن می شوند احساس اعتماد به نفس می کنند). چنین تصویرسازی هایی است که ظرفیت ما را به عنوان یک فرد خلاق رشد می دهد…

روان شناس مشهور ژان پیاژه تأکید می کند که والدین در انتخاب اسباب بازی وشهربازی دقّت و هوشیاری لازم را داشته باشند؛ چرا که در شکل دادن به تمایلات عاطفی و روانی او نقش مهمی ایفا می کند و چنانچه در انتخاب آن ها توجه کافی نشود، ناخواسته تمایلات کودکان به گونه ای شکل می گیرد که مورد انتظار نیست.

منبع: شادی نو 



:: برچسب‌ها: بازی , اسباب بازی , وسایل بازی , کودک , ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 ارديبهشت 1397 | نظرات ()